Problemställning
För Gimsöystraumen Bro, en 840 m lång betonglådbalksbro byggd 1980, fanns misstankar om ofullständig injektering av foderrör för spännkablar. Syftet var att utvärdera statusen på injekteringsbruket, identifiera eventuella hålrum i utvalda foderrör och kartlägga risk för korrosion av spännkablarna.
Resultat
Undersökningen visade att inga allvarliga defekter kunde påvisas i de öppnade kanalerna. MIRA (ultraljud) och Impact Echo indikerade misstänkta områden i spann 1, men verifierande borrning och endoskopi visade att kanalerna var fyllda, med endast måttlig ytlig korrosion på de metalliska foderrören. Smärre avvikelser i kablarnas lägen jämfört med ritningar kunde dock observeras. Sammanfattningsvis kunde injekteringsbruket i de undersökta kanalerna bedömas vara intakt, utan risk för omfattande korrosion.
Lösning
Inspektionen genomfördes i följande steg:
- Dokumentstudier och val av kritiska kontrollområden i samråd med Statens Vegvesen.
- Lokalisering av armering och spännkablar med covermeter och GPR.
- Detaljerad avbildning av spännkanaler med MIRA (shearwave tomography), totalt ca 1500 B-scanningar.
- Bekräftelse av misstänkta indikationer med Impact Echo (DOCter).
- Kärnborrning och endoskopi i utvalda områden för visuell verifiering.
- Kombinationen av oförstörande och verifierande metoder möjliggjorde en säker bedömning av injekteringens status.
Utrustning
- Covermeter (Proceq Profoscope+)
- Ground Penetrating Radar (Proceq GP8000/8800)
- Ultraljudstomografi (MIRA Tomographer)
- Impact Echo (DOCter)
- Videoskop
- Kärnborrutrustning
- Standardutrustning för visuell inspektion och dokumentation
Standarder
- SS-EN 1990: Eurokod – Grundläggande regler
- SS-EN 1991-1-1: Eurokod 1 – Laster på bärverk
- SS-EN 1992-1-1: Eurokod 2 – Betongkonstruktioner
- ISO 16311-1/2: Tillståndsbedömning av betongkonstruktioner
- Statens Vegvesens inspektionsmanual nr. 718 (2021)



